15.3.2023. Διαδικτυακή επιμορφωτική συνάντηση με τίτλο: H ρητορική του μίσους στο διαδίκτυο και στα κοινωνικά δίκτυα

Ο κύκλος διαδικτυακών επιμορφωτικών σεμιναρίων του Ινστιτούτου Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών για το έτος 2022-2023 συνεχίζεται. Αυτή τη φορά θα έχουμε κοντά μας την αγαπητή Αντιγόνη Λυμπέρη, Κοινωνιολόγο, Κοινωνική Φροντιστή ΕCC, Mέλος της Ακαδημίας Πρεσβευτών του Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου, Μέλος του Ι.Ρ.Ε.Σ.Ε. Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί διαδικτυακά και ώρες 17.30-19.30 την Τετάρτη 15 Μαρτίου 2023. Όσοι και όσες εκδηλώσουν ενδιαφέρον συμμετοχής, παρακαλούνται να συμπληρώσουν την ακόλουθη google form, για να λάβουν το link μέσω του οποίου θα συνδεθούν στο σεμινάριο.
Ακολουθεί παρακάτω η λεπτομερέστερη περιγραφή του σεμιναρίου.

Το διαδίκτυο και ειδικότερα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης άνοιξαν νέους ορίζοντες στην
αλληλεπίδραση των ανθρώπων και κατ’ επέκταση στην επικοινωνία.
Ο παγκόσμιος χαρακτήρας του διαδικτύου βοηθά στην άμεση ανταλλαγή απόψεων ανθρώπων που βρίσκονται από τη μια άκρη της γης στην άλλη, η ανωνυμία όμως που προσφέρει κρύβει ποικίλους κινδύνους. Ένας από αυτούς είναι η διάδοση του μισαλλόδοξου λόγου από οπαδούς ακραίων ιδεολογιών και η ανεξέλεγκτη πρόσβαση σε αυτόν από χρήστες κάθε ηλικίας, λόγω των ελλιπών ελέγχων στον κυβερνοχώρο.
Σύμφωνα με τον ορισμό της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης, με τον όρο μισαλλόδοξος λόγος (hate speech) νοείται “κάθε μορφή έκφρασης που διαδίδει, υποκινεί, προωθεί ή δικαιολογεί το ρατσιστικό μίσος, την ξενοφοβία, τον αντισημιτισμό ή άλλες μορφές μίσους που βασίζονται στη μισαλλοδοξία, συμπεριλαμβανομένων αυτής που εκφράζεται μέσω του επιθετικού εθνικισμού και εθνοκεντρισμού, των διακρίσεων και της εχθρότητας κατά των μειονοτήτων, των μεταναστών και των ανθρώπων με καταγωγή από την αλλοδαπή».
Ο όρος μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να περιγράψει ιδιαίτερα υβριστική, έως και απειλητική συμπεριφορά, καθώς και σχόλια που είναι συνήθως προσβλητικά.
Σκοπός του εργαστηρίου είναι η διατύπωση των ορισμών του παραπάνω φαινομένου στο διαδίκτυο και όρων έκφρασης σε αυτό και μέσα από πραγματικές ασκήσεις να εντοπίσουμε το φαινόμενο και με ενέργειές μας να το αποτρέψουμε.
Θα παρουσιαστούν, επίσης, δυναμικά σημεία από τον οδηγό του Συμβουλίου της Ευρώπης που μπορούν να φανούν χρήσιμα και να αξιοποιηθούν θετικά για την αποτροπή του φαινομένου από γονείς, εκπαιδευτικούς και επαγγελματίες της επικοινωνίας και των δημοσίων σχέσεων.