23.01.2021. Hμερίδα Επιστημονικών Αγώνων Αντιλογίας Odyssey: Oxford Debates for Youths in Science Education

Το Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2021 το Ινστιτούτο Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών Ελλάδας (Ι.Ρ.Ε.Σ.Ε.) διοργάνωσε Ημερίδα Αγώνων Αντιλογίας Odyssey στο πλαίσιο πιλοτικής εφαρμογής του ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος Erasmus+ KA2 Odyssey: Oxford debates για Νέους στη Διδασκαλία των Θετικών Επιστημών. Στο πλαίσιο της ημερίδας εκπαιδευτικοί και μαθητές από τα έντεκα σχολεία που συμμετείχαν στην πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος Οdyssey μοιράστηκαν εμπειρίες και εντυπώσεις από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα, αναδεικνύοντας την αξία της επιχειρηματολογίας και της αντιλογίας στη διδακτική πρακτική της εκπαίδευσης STEM. Επίσης, αναδείχθηκε η ανάγκη καλλιέργειας των επιχειρηματολογικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών μέσω της ρητορικής τέχνης με δράσεις ενταγμένες στα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών, με απώτερο στόχο την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, την αποτελεσματικότερη μετάδοση επιστημονικών γνώσεων, την επαγγελματική ενδυνάμωση μαθητών (και εκπαιδευτικών) και την καλλιέργεια της ενεργού πολιτειότητας.
Στο πλαίσιο της ημερίδας πραγματοποιήθηκε ο τελικός αγώνας αντιλογίας ανάμεσα στις διακριθείσες ομάδες των ημιτελικών αγώνων Odyssey, που είχαν πραγματοποιηθεί τον Ιούνιο του 2020. Οι εξαιρετικές ομάδες του 6ου ΓΕΛ Καλλιθέας και της ελληνογαλλικής σχολής Άγιος Παύλος/Δελασάλ διασταύρωσαν τα επιστημονικά τους επιχειρήματα αναφορικά με το ενδιαφέρον και συνάμα απαιτητικό θέμα της Νανοτεχνολογίας, παρουσιάζοντας θετικές και αρνητικές εκφάνσεις της εφαρμογής της στην ανθρώπινη υγεία και στο περιβάλλον.
Το πρώτο βραβείο του διαγωνισμού αντιλογίας απονεμήθηκε, ομόφωνα, στην ομάδα του Αγίου Παύλου-Δελασάλ, η οποία με επιστημονική επάρκεια και επικοινωνιακή πειθώ κατάφερε να αποσπάσει την αποδοχή του ακροατηρίου και της πενταμελούς κριτικής επιτροπής, όπως διαφάνηκε από τις σχετικές ψηφοφορίες.
Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε θερμά όλους τους συμμετέχοντες, που με την παρουσία τους χάρισαν ζεστασιά και αλληλεπίδραση στη διαδικτυακή εκδήλωση. Θερμό το ευχαριστώ στις/στους προσκεκλημένες/νους ομιλητές και ομιλήτριες της εκδήλωσης, που τίμησαν με την παρουσία τους τη διοργάνωση:
– στον κ. Ανδρέα Κονδύλη, Δήμαρχο του Αλίμου, ο οποίος χαιρέτισε την έναρξη της εκδήλωσης, τονίζοντας την κοινωνική αξία της ρητορικής και της επιχειρηματολογίας, αφού «κάθε φορά που οι άνθρωποι βρίσκονται να συζητούν μεταξύ τους, η ανθρωπότητα κάνει ένα βήμα μπροστά»,
– τον κ. Γιάννη Μαριόλη, Πρόεδρο της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας του Δ. Αλίμου, ο οποίος τόνισε την εκπαιδευτική αξία των Θουκυδίδειων Ρητορικών Αγώνων στα εκπαιδευτικά δρώμενα του Δ. Αλίμου,
– την Επίκουρη Καθηγήτρια του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, Ελένη Βολονάκη, η οποία ως επιστημονική υπεύθυνη των Μαθητικών Αγώνων Ρητορικής της Περιφέρειας Πελοποννήσου ενσαρκώνει το όραμα εισαγωγής της ρητορικής παιδείας στην εκπαίδευση,
– Ελένη Κ. Ευθυμιάδου, Επ. Καθηγήτρια Βιοανόργανης Χημείας, Εργαστήριο Ανόργανης Χημείας, Τμήμα Χημείας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Συνεργαζόμενη Ερευνήτρια του Ινστιτούτου Νανοεπιστημών και Νανοτεχνολογίας, ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος
– τον Manuele De Conti, Λέκτορα στο Πανεπιστήμιο Cattaneo LIUC, Πρόεδρο της Εθνικής Ιταλικής Εταιρείας debate /SNDI,
– την Agata Godzik, Συντονίστρια του Eυρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ KA2 ‘‘Odyssey: Oxford Debates for Youths in Science Education, Εκπρόσωπο του Ινστιτούτου Γεωφυσικής Πολωνικής Ακαδημίας Επιστημών, η οποία μετέφερε τα αποτελέσματα εφαρμογής του προγράμματος και στις υπόλοιπες χώρες-εταίρους του προγράμματος
– τη Βαρβάρα Πετρίδου, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δ.Δ.Ε. Β΄ Αθήνας.
Στο σημείο αυτό αξίζει να γίνει ιδιαίτερη αναφορά στην παρουσία πολλών εκπροσώπων της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, που τίμησαν με την παρουσία τους την εκδήλωση, αναδεικνύοντας τον νευραλγικό ρόλο της εκπαιδευτικής πρακτικής της αντιλογίας/debate στον χώρο αυτό. Ειδικότερα, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε:
– τον Γιάννη Βλάχο, Υπεύθυνο Πολιτιστικών Θεμάτων Δ.Δ.Ε. Αχαϊας, Πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.)
– την Ιωάννα Παπαιωάννου, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δ.Δ.Ε. Αχαϊας, Γραμματέα της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.)
– τη Βαρβάρα Πετρίδου, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δ.Δ.Ε. Β΄ Αθήνας, Αντιπρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση (Π.Ε.ΕΚ.Π.Ε.)
– τον Νίκο Στεφανόπουλο, Υπεύθυνο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δ.Π.Ε. Δ΄ Αθήνας
– τη Μαρία-Γεωργία Σπαρτινού, Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Δ.Δ.Ε. Κυκλάδων και
– την Ελένη Δημητριάδου, Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Δ.Δ.Ε. Ημαθίας.
Επιπλέον, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τα μέλη της επιστημονικής κριτικής επιτροπής των τελικών αγώνων αντιλογίας Odyssey, οι οποίοι διέθεσαν με γενναιοδωρία τον χρόνο και τις επιστημονικές τους γνώσεις, διασφαλίζοντας την εγκυρότητα του τελικού αποτελέσματος των αγώνων.
– την Ελένη Κ. Ευθυμιάδου, Επ. Καθηγήτρια Βιοανόργανης Χημείας, Εργαστήριο Ανόργανης Χημείας, Τμήμα Χημείας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Συνεργαζόμενη Ερευνήτρια του Ινστιτούτου Νανοεπιστημών και Νανοτεχνολογίας, ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος
– τον Παναγιώτη Πεφάνη, Φυσικό, ΜSc, Ph.D, Οργανωτικό Συντονιστή του 6ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Αττικής,
– τη Φιλλένια Σιδέρη, Χημικό, π. Πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Χημικών
– την Ιωάννα Παπαιωάννου, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δ.Δ.Ε. Αχαϊας,
– τη Βαρβάρα Πετρίδου, Υπεύθυνη Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Δ.Δ.Ε. Β΄ Αθήνας
Τέλος, θερμό και ολόψυχο το ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ σε όλους τους συνεργάτες, μέλη και φίλους του Ινστιτούτου Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών Ελλάδας (Ι.Ρ.Ε.Σ.Ε.) για τη συμμετοχή τους στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ KA2 “Odyssey: Οxford Debates για Νέους στην Εκπαίδευση των Φυσικών Επιστημών”.
• Παναγιώτα Αργύρη, Ζώη Ασημακόπουλο, Νικόλαο Νεράντζη, Δημήτριο Σωτηρόπουλο για τη συγγραφή των εκπαιδευτικών οδηγών (08).
• Μαρίλη Βαρδάκη, Ευτυχία Καραβαγγέλη, Μαρία Τερέζα Ντε Ρόζα Παλμίνι για τη μετάφραση των εκπαιδευτικών οδηγών στην αγγλική γλώσσα (09).
• Μάκη Βαλσαμή, Μιχάλη Γεωργουλάκη-Μισεγιάννη, Γιώργο Στεφανίδη για τη δημιουργία των εκπαιδευτικών βίντεο στην ελληνική και αγγλική γλώσσα (08 & 09).
• Κατερίνα Γεωργακοπούλου (οικονομική διαχείριση προγράμματος).
• Φωτεινή Εγγλέζου (συγγραφή μεθοδολογικού οδηγού 04, γλωσσική επιμέλεια μεθοδολογικού οδηγού 03 και 02, Συντονίστρια των δράσεων για την υλοποίηση του προγράμματος Odyssey:Oxford debates for Youths in Science Education στην Ελλάδα),
• Κώστα Καρπούζη, Άρη Παλιούρα, Παναγιώτη Πεφάνη για τη συμμετοχή τους στην Παιδαγωγική Επιστημονική Επιτροπή του προγράμματος
• τους μαθητές/τριες και τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς όλων των σχολείων που συμμετείχαν στην πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος Odyssey: 13o Γυμνάσιο Αθηνών, 7ο Γυμνάσιο Ηλιούπολης, 2ο ΓΕΛ Καλλιθέας, 6ο ΓΕΛ Καλλιθέας, 52ο ΓΕΛ Αθηνών, 53ο ΓΕΛ Αθηνών, ΓΕΛ Φιλοθέης, 4ο ΓΕΛ Λαμίας, Άγιο Παύλο-Δελασάλ, Ιόνιο Σχολή, Πολύτροπη Αρμονία.
Μας χαρίσατε ένα υπέροχο και αλησμόνητο ταξίδι ΗΘΟΥΣ, ΠΑΘΟΥΣ και ΛΟΓΟΥ!
Σας ευχαριστούμε!