12-12-2018. Σεμινάριο Πολιτιστικών Θεμάτων Γ΄Αθήνας. Η ρητορική παιδεία στη σχολική τάξη

ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ Γ ΑΘΗΝΑΣ. Η ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ. ΙΡΕΣΕ. 12-12-2018.

Σας ενημερώνουμε ότι η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας, δια της Υπεύθυνης Πολιτιστικών Θεμάτων, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών Ελλάδας (Ι.Ρ.Ε.Σ.Ε.: https://www.rhetoricinstitute.edu.gr/ ), διοργανώνει βιωματικό σεμινάριο με θέμα:

«Η ρητορική παιδεία στη σχολική τάξη: η αξία της νοηματικής, μεγαλόφωνης ανάγνωσης και της παραγωγής αυθόρμητου λόγου»

Το σεμινάριο θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη 12 Δεκεμβρίου 2018 στο 35ο Δημοτικό Σχολείο Περιστερίου (Αντιφάνους 17, πλησίον σταθμού μετρό Αγ. Αντώνιος, χάρτης: https://goo.gl/maps/u82ur3ydRU12 ), κατά τις ώρες 16:45-20:00 και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς των Δημοτικών Σχολείων της Δ/νσης Π.Ε. Γ΄ Αθήνας.

Εισηγήτρια  θα είναι η κ. Φωτεινή Εγγλέζου, Δρ. στη Διδακτική της Γλώσσας, πρόεδρος του Ινστιτούτου Ρητορικών και Επικοινωνιακών Σπουδών Ελλάδας. (Μπορείτε να διαβάσετε το βιογραφικό σημείωμα της εισηγήτριας στον ακόλουθο σύνδεσμο: ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ).

Σκοπός του βιωματικού σεμιναρίου είναι να προβληματίσει αναφορικά με τους τρόπους που μπορούμε, ως εκπαιδευτικοί, να επαναπροσδιορίσουμε την καλλιέργεια και την αξία της Τέχνης του Λόγου στην τάξη αλλά και στη ζωή. Πρόκειται για μια πρόσκληση και πρόκληση για τη διαμόρφωση των μελλοντικών ρητορικών ατόμων, που με το Λόγο και τα έργα τους θα αντιμετωπίσουν τα προβλήματα του σήμερα και θα δώσουν λύσεις στα προβλήματα του αύριο.

Η καλλιέργεια της ρητορικής παιδείας στη σχολική τάξη σηματοδοτεί την ανανέωση καθημερινών διδακτικών και μαθησιακών πρακτικών.  Συνεπάγεται την καλλιέργεια βασικών επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών και την ανάπτυξη του δημόσιου λόγου. Θέτει τη βάση για τη διαμόρφωση ενεργών πολιτών που διαλέγονται και επιχειρηματολογούν.

Το πρώτο βήμα για να πετύχουμε τα παραπάνω, ξεκινά από τη συνήθη πρακτική της ανάγνωσης. Η παραγωγή νοήματος και η αξιοποίηση των εκφραστικών δεξιοτήτων των μαθητών είναι όμως ζητούμενο και κατά την αυθόρμητη ομιλία τους. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου θα συζητηθούν ερωτήματα όπως:

  • Δίνουμε στους μαθητές τον αναγκαίο χρόνο, ώστε να απολαύσουν τη διαδικασία της ανάγνωσης και της μαγείας της στην τάξη;
  • Πώς θα μπορούσαμε να συμβάλουμε αποτελεσματικότερα στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας και της αγάπης για το Λόγο και το Δημόσιο Λόγο μέσα από τη μεγαλόφωνη αναγνωστική διαδικασία που αποδίδεται με νόημα και συναίσθημα;
  • Πώς θα βοηθήσουμε τους μαθητές να ξεδιπλώσουν τη σκέψη και τη φαντασία τους, να υποθέσουν, να αιτιολογήσουν, να ονειρευτούν, να περιγράψουν μέσα από την παραγωγή σύντομων προφορικών κειμένων;

Οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν στο σεμινάριο παρακαλούνται να συμπληρώσουν τη σχετική φόρμα στον σύνδεσμο: https://goo.gl/forms/ToXwCg9m8byFJSIg2 ως τη Δευτέρα 10 Δεκεμβρίου 2018. Επισημαίνεται ότι, λόγω του βιωματικού χαρακτήρα του σεμιναρίου, ο αριθμός των συμμετεχόντων/ουσών θα είναι περιορισμένος. Πίνακας με τα ονοματεπώνυμα των εκπαιδευτικών που θα συμμετάσχουν θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Γ΄ Αθήνας και στο ιστολόγιο των Σχολικών Δραστηριοτήτων Πολιτισμού (https://politistika-g-athinas.blogspot.gr  ) την Τρίτη 11 Δεκεμβρίου 2018.

Παρακαλούνται οι κ.κ. Διευθυντές/ ντριες  των Δημοτικών Σχολείων να ενημερώσουν σχετικά τους εκπαιδευτικούς.

     Η Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων: Μαρία Μαγαλιού